Lillväxterna

Alla vet hur växter funkar. Man har dem och har dem och har dem och nåågon gång nåågot år kanske de blommar. Dvs, proslinsblomman kan komma att blomma och möjligvis den där orkidén som vissa somliga fick av sin förra flickvän och fortfarande vårdar ömt. Resten mest bara står där. Min poäng är att blommor är mest någonting man har för att man vill ha det grönt omkring sig och känna att det finns liv i fönsterkarmarna. För ett tag sedan planterade jag om våra blommor för att ge alla varelser här hemma en känsla av uppfrächning. Gav dem även knark i form av växtnäring, vilket jag är rädd att de tog en överdos av eftersom alla är mer bruna än gröna just nu. De såg mycket kryare ut när jag bara vattnade en gång varannan månad och lät dem stå i jord som räckte upp till halva rötterna ungefär. Aja, jag hoppas att de hämtar sig åter.

Jag planterade faktiskt inte bara om växter den där kvällen, jag sådde även nytt! En liten liten kruka blev hem för ett tiotal frön (som egentligen skulle stå med 20 cm mellanrum, Erika - LÄS receptet innan!) som grodde och växte. Förra helgen råkade de tyvärr ut för ett hemskt trauma när Erik skulle stänga fönstret och drog med sig krukan så att den brakade i golvet. Jag blev upprörd men Erik lyfte upp den varsamt och tryckte till jorden på ett sätt som lugnade mig igen. Anyways, krukan dokumenteras var dag och jag ska nu bjuda på en åttadagarsresa från att första lilla gröna sticker upp till hur den ser ut idag. Funderar på att snart göra en sådan fin ståltrådsställning som Bea har gjort till sina som de kan växa på - de är nämligen klängväxter.

I övrig finns inte mycket att rapportera då jag mest gått i skolan hela dagen, varit trött och hållt på att somna på var lektion. Tur att jag är ledig imorgon! :)

OBS: Många bilder!

12040-203
Dag 1
12040-204
Dag 2
12040-205
Dag 3
12040-206
Dag 4
12040-207
Dag 5
12040-208
Dag 6
12040-209
Dag 7
12040-210
Dag 8

Fortsättning följer..

Kommentarer:
Postat av: Tobias

Vad fint! Jag har precis haft mitt första växtuppvaknande. Det vill säga att jag engagerat mig i en krukväxts välbefinnande. Tittat till den varje dag och vattnat ordentligt och sagt fina saker.

Jag känner mig lugn och harmonisk i själen nu, ungefär som en åldrande farfar som väntar på döden.

Ajö.

2007-04-17 @ 19:38:27
Postat av: Karin

Fasen vad det växer! Jag skulle kunna ta liknande bildserie med hur våra växter långsamt dör. Jag är ingen omtänksam människa.

2007-04-18 @ 10:31:45
Postat av: erika

Noo! Men köp lite jord och lite växtnäring och börja mata dem, man blir helt hooked jag lovar!

Postat av: Martina

Vad fin! Fan jag ska bli en blomstergalning i den nya lägenheten! Balkonglåda, balkonglåda!!

2007-04-18 @ 12:20:46
URL: http://dirtydirtybusiness.blogspot.com/
Postat av: Tobias

Jag skall fan också skaffa balkonglåda.

2007-04-18 @ 13:14:21
Postat av: erika

Jag har köpt blåklintfrön men har ingenstans att ha dem. Måste köpa en liten blomlådekruka.. Som jag kan binda fast på den ickebefintliga balkongen jag har..

2007-04-18 @ 13:27:09
URL: http://erikapik.blogg.se
Postat av: Karin

åhå.. om jag hade en balkong så skulle jag ha balkonglåda och då skulle jag ta bättre hand om mina växter. dessutom skulle jag våga mig på blommor och inte bara gröna växter.

2007-04-18 @ 14:26:10
Postat av: Linnea.

nämen, vad fint. jag har köpt såna frön jag med men inte sått än, kanske dags att göra det då?
hade även tänkt att skriva en blogg idag om hur mina blo0mmor verkar vantrivas efter att jag tyckte jag var schysst och planterade om dom förra helgen, men nu har du ju gjort det redan å då blir det plagiat om jag också gör det. :)

på tal om att de inte verkar må så bra så har min mor sagt att man inte ska ge dom näring samtidigt som man planterar om för då blir det för mycket för stackarna. :)

2007-04-18 @ 14:57:16
URL: http://philinea.blogg.se
Postat av: erika

Noo! Bäst jag duschar dem med diskvatten eller liknanade nu ett tag. Men blogga om det och visa bilder, så kan vi jämföra som om vi vore mammor som bloggar om barn!

2007-04-18 @ 15:47:31
URL: http://erikapik.blogg.se
Postat av: Helena

Vi hade sån där krasse på balkongen förra sommaren. Helt svarta av löss(?) blev de. Tror du jag kom ihåg det? Nä jag köpte likadana i år. De är ju så fina...

2007-04-18 @ 19:04:44

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits