Det där med vickande bilar




12040-135

Vilken ångestfylld, hemsk, tragisk, finsk och alldeles alldeles underbar film. Alla Kaurismäkis filmer är fantastiska och denna speciellt. Kanske för att den också är så rolig i det tragiska, som när de åker till industritomten för att hämta kocken som supit ner sig och de andra a-lagarna säger "ta inte Lajunen, ta inte Lajunen" eller när de går ifrån biofilmen som skulle vara en komedi men som de inte skrattade alls åt när de såg den. De lämnar salongen och går ut till biljettdisken för att där hämta upp sin hund som de lämnat in och som stått där bakom och väntat så snällt. Små detaljer som bara är så finska och så torra. Ingen musik är väl bättre än finsk sorgsam tango om hjärtan som går i kras och falska förhoppningar och drifting clouds. Speciellt när bandet består av en grupp män i 55-årsåldern som backar upp en manlig ledsen sångare med en röd ros i ena handen.

Jag hittade en telefon på nätet som jag tänkte att jag skulle köpa. Såg även att den fanns på Mobilia så vi åkte dit på direkten (tjugo i åtta, de stänger åtta) med mopeden. Vi höll allvarligt talat på att frysa ihjäl. Erik var dock pigg på idén eftersom, citat: "Åh! Då kan jag ju spela Guitar Hero på Elgiganten! Ibland åker jag och Olof dit och spelar det!"

...Nu vill jag inte alls vara neslig eller något sådant men detta var nog något av det roligaste Erik någonsin har sagt. För det första: Guitar Hero är ett playstationspel som går ut på att man håller i en låtsas-elgitarr med fyra stora knappar på, tittar på skärmen som visar hur man ska spela och så spelar man liksom luftgitarr till olika låtar. Gitarren är pytteliten. Låtarna är jättekassa. Visst, det skulle väl kunna vara ett roligt spel. Men är det så roligt att man vill åka dit, citat: "Ibland", och spela det med sin bästa kompis? Njae.
Det liksom lät på hans röst som att han lika gärna skulle kunna vilja följa med till Ica och handla bara för att få åka i den där bilen som vickar fram och tillbaka om man stoppar i en femma..

Telefonen fanns inte inne. Såklart. Men vad gör det, telefon kan man köpa någon annan gång. Det betyder ju bara att ett extra speltillfälle bjuds till Erik, så glad han ska bli!

Kommentarer:
Postat av: Bea

fy vad du e tjallig! lekfullhet är bra o bör uppmuntras! låt vara att Guitar Hero inte är världens roligaste, men ändå..! jag hejar på e o o i frågan.

Postat av: Kaja

De där spelen är något av det roligaste som finns! Klanka ICKE!!!

2007-01-25 @ 21:35:09
Postat av: Kristin

Åh jag gillar också hans filmer massa massa! Jag skrattar hela tiden när jag ser dom, särskilt mannen utan minne eller vad den heter. Den är fantastisk! Jag såg den i filmtältet på malmöfestivalen och nästan alla andra gick för att dom inte fattade det underbart tragikomiska i den. Eller så gick dom kanske för att jag var knäpp som skrattade hela tiden...men vad gör väl det?

2007-01-25 @ 22:50:05
Postat av: Tobias

Tiita vad jag har på mitt bibliotek!

http://biblweb.nacka.se/pls/bookit/pkg_www_misc.print_index?in_user_id=opac-n-e&in_ccl_query=erik+och+zillen

2007-01-28 @ 13:26:14
Postat av: erika

åh vad fint! Bläddrar du i den ibland? Darrar du då?

2007-01-28 @ 14:06:29
URL: http://erikapik.blogg.se
Postat av: Tobias

JAg har den under huvudkudden. OOOOOH vad jag sover bra!!

2007-01-29 @ 14:48:53

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits