SAB, DDC och den där promenaden.

Det är galet vad man trillar ur pluggsvängen så fort man har lite jullov i över en månad! Första redovisningen av basgruppsuppgift är imorgon och när började jag plugga? Tja, vid 18-tiden ikväll. Då har vi alltså haft en vecka på oss. Har kommit in i en såndär "äh, det löser sig"-period. Och det gör det väl antagligen också. Det är så synd bara att man just när man till slut börjar läsa in sig på ämnet inser att det är jätteintressant. Och fråga mig nu inte hur klassifikation kan vara roligt, men när jag precis läst en uppsats om hur religion behandlas i SAB-systemet och en om hur Manligt och Kvinnligt behandlas i både DDC och SAB är det faktiskt en ögonöppnare. Bara det att kvinnor fram till runt 70-talet klassades under "Customs and folklore" mellan "etiquette" och "gypsies nomads outcast races" i DDC är ganska galet. Bara att ha en kategori som handlar om "Zigenare, nomader och andra utstötta raser". Helgalet! I det svenska SAB-systemet under Arbete och arbetsmarknad ses mannen som norm medan kvinnor, tillsammans med barn och ungdomar, hemarbetare, handikappade, äldre och invandrare finns i Särskilda grupper av arbetstagare . Och visst, jag kan köpa att det är svårt att ändra på ett så inarbetat system - men ärligt!! Nu bör det vara revolution på gång!

Jag tänkte ta en liten extrapromenad i Lund idag för att vi slutade klockan elva och för att jag ville vara ute och promenixa i det fina vädret. Så jag gick genom Botaniska och ner mot Spyken, svängde bort mot hållplatsen för 171 och tänkte ta den hem. Precis innan jag kommit fram fick jag dock någon fix idé om att jag lika gärna kunde gå lite till och sedan åka 131:bussen från Lund och genom Malmö istället för som vanligt hoppa av på Värnhem och gå hem till Möllan därifrån. Tänkt och gjort, jag vände kosan mot staden igen. Och lyckades såklart ta den allra längsta omvägen någonsin! Visst, det dök upp spännande saker på vägen, en trädkoja, en halv trädgårdssoffa som var blå, ett husbygge och en väldigt smal, blek och svartklädd tjej som skulle kunna vara med i en serie eller film. Men jag skulle nog ändå summera promenaden med orden "FÖR LÅNG!". När jag äntligen kom fram till busshållsplatsen såg jag dessutom att 131:an bara gick en gång i timmen och inte alls i närheten av tidpunkten när jag var där. Jag fick alltså åka evighetsbussen 130 hem. Det tog mig två timmar att komma hem allt som allt. Jag som tänkte åka hem snabbt och plugga. Istället kom jag hem utmattad, iskall och överhungrig. Därav uteblivet plugg och mycket surf på nätet. Som vanligt.

Imorgon: Bio!

Kommentarer:
Postat av: Martina

Huga vilken misär. Haha fan du får sådana uppenbarelser när du pluggar jag bara "jahar" och skiter i vilket. Jag är en oengagerad samhällsmedborgare. Men ikväll är det iaf Alan Rickman.

2007-01-31 @ 08:24:46
Postat av: maggie

jag slängde ur mig det på vårt basgruppsmöte, att man borde skaka om hela klassifikationssystemet alltså. (just då sa jag det mest för att det var lite tyst, men nu när jag läser vad du skriver också inser jag ju att jag hade rätt. hehe.) bisarrt också att abort i USA har världens domedagsrubrik (som jag glömt nu.)

2007-01-31 @ 16:20:19
Postat av: Maria

Men eller hur! Det här med klassifikation är så sjukt intressant, det är så synd att vi bara hade två föreläsningar på temat. Det är verkligen väldigt spännande att se på klassifikationssystem ur genusperspektiv, eller etnicitetsperspektiv!! Uppsatsämne :)

Postat av: Karin

Du får komma upp på en fika nästa gång du tar brutalomväg. det är bara att sikta på ett av de fyra höga husen. Det går knappt att hamna fel.

Det märkliga med SAB är att det kan dyka upp som irritation närhelst man städar böcker. Gaaaaa. nåja, det är intressant på ett riktigt bibliotekarienördigt sätt. härligt.

2007-01-31 @ 16:48:20
URL: http://tidsoptimist.blogspot.com
Postat av: erika

tackar för erbjudandet Karin, håll kaffet varmt :)

2007-01-31 @ 17:22:48
URL: http://erikapik.blogg.se
Postat av: Karin

Givetvis! Vet du, jag hade tycket det var trevligt att träffa lite crew någon gång. Det ska upp färg på väggarna här hemma men snart kanske jag har en lägenhet som man kan bjuda hem folk på riktigt till. Och kanske tom ha fest. Det är inte illa. Men då får ni inte skratta åt skivorna vi hittade i förrådet när vi flyttade... :-)

2007-02-02 @ 08:04:17
URL: http://tidsoptimist.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits