Saker jag inte vill behöva tänka på i mitt liv #1

Jag lånar 7000 kr/mån från CSN för att kunna betala 356 kr/mån till a-kassan, som jag inte har rätt att använda som arbetslös student.

Jag fattar inte. Jag betalade 350 spänn i månaden i fackavgift som student. Hade jag inte varit student hade det kostat 700. Så, jag vill gå ur facket eftersom det är "fel" fack för min utbildning, men vill ändå stå kvar i a-kassan eftersom jag faktiskt jobbat länge och inte vill gå miste om mina välförtjänta dagar. När jag läser på papprena om a-kassan står det "Enligt gällande regler räknas inte person som på heltid har sjukersättning, är sjukskriven, föräldrarledig eller studerande som arbetslös och får därmed betala den högre avgiften."

Den högre avgiften är 356 kr. Då förstår inte jag hur det kan vara dyrare att bara vara med i a-kassan, är man med i facket är man ju automatiskt med i a-kassan?

När jag har studerat klart mina två år har jag alltså betalat 8900 till en a-kassa jag med största sannorlikhet inte har rätt att utnyttja. Samtidigt som jag har över 250000 i skuld att betala till CSN. Kan någon förklara för mig? Varför måste världen vara så hård mot de mjuka?

Och snälla ge mig tips, hur ska jag göra? Ska jag gå ur a-kassan och spara in 8900 pix (som är välbehövda på annat håll) och riskera att stå utan a-kassa över huvudtaget? Skulle jag bli arbetslös sen riskerar jag ju att få leva på socialbidrag och det är inte så lätt. Men å andra sidan, kommer jag nånsin att ha rätt till a-kassa?

En enda sak är säker: Regeringsbyte nu tack!

Kommentarer:
Postat av: Ola

Snygg replik efter att jag kallade dig höger i lördags:-)

Postat av: erika

only for you! hehe

2007-06-06 @ 12:39:41
URL: http://erikapik.blogg.se
Postat av: mirijam

Jag vet, det är gelt sjukt.
jag är inte med i ett skit eftersom jag är obotlig optimist och det har ju funkat hittils.

2007-06-06 @ 15:02:24
URL: http://mirijam.blogspot.com
Postat av: Kristin

Jag betalade också sån där skit förut men det var helt meningslöst så jag gick ur. Jag sparar hellre mina få slantar nu och går på socialbidrag sen än att betala till nåt som jag kanske ändå inte har rätt till sen! And that's that!

2007-06-06 @ 16:53:14
URL: http://volpina.blogg.se
Postat av: Karin

jag låter bli att tänka på sånt, betalar inte a-kassa och har ingen som hellst koll på hur det fungerar heller.

2007-06-06 @ 18:48:34
Postat av: torbjörn

men du kan ju få a-kassa direkt när du gått ut utbildningen ju om du fortsätter betala

2007-06-06 @ 21:02:20
Postat av: erika

är det så? förklara!

2007-06-06 @ 21:05:32
URL: http://erikapik.blogg.se
Postat av: torbjörn

är inte säker, men jag tror det oftast är så att studier är "överhoppningbsara" när man räknar på a-kassa och a-kasseperioder om det är så att de är avslutade och man inte planerar att fortsätta plugga.

2007-06-06 @ 21:30:52
Postat av: Tobias

Jag tror torbjörn har rätt. Har en kompis som satt det där i system.

2007-06-06 @ 21:40:53
Postat av: kari

begreppet överhoppningsbar känner jag också igen

2007-06-07 @ 07:40:45
Postat av: m.

Ring (!!) och prata med dom så kan du göra rätt beslut baserat på all fakta. :)

2007-06-07 @ 08:52:31
Postat av: AL

torbjörn har rätt... men det suger bättre än en polsk hora att behöva betala sura pengar när man pluggar... jag får också betala typ 350 pengar varje månad till judekassan, och funderar opckså på att ge fan i det men då försvinner mitt ekonomiska skyddsnät när jag vill bli pundare på heltid! ;)

2007-06-07 @ 17:17:54
Postat av: Edvingrete

Very useful information. Thank you!

2008-11-26 @ 08:33:38
URL: http://edvingrete.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits