Helgen i Smultronfällan

Boy, här kommer ett långt inlägg med många bilder så hållirej. Äventyret började i torsdags när vi skulle ta ett tåg till Hässleholm 15.48, och vi anlände till centralen ca 15.45. Jon började köpa biljett på sj-automaterna, jag var tvungen att ladda mitt rabattkort innan jag köpte biljett och Erik stod handfallen vid en annan skånetrafiksautomat och fattade inte alls hur man skulle köpa biljett med betalkort. Jag hade fixat mitt ärende på en halv minut och fick hjälpa Erik, vilket också var färdigt efter en halv minut, så när klockan var 15.47 kastade jag ett snabbt öga på spårinfon och började springa mot tåget. Jon hade problem och Erik visste inte vart han skulle ta vägen. Hur det nu kom sig hann jag fram precis när tågmannen skulle stänga dörrarna. "Vänta! Det kommer två till!" Ropade jag och han sa lätt irriterat att "ja, då får de komma nu." Jon kom springande och hoppade på men ingen Erik. Va tusan. Jag ringde och skrek argt i luren att "Förihelvetekomnudåtågetskullegåttförtvåminutersen!!!!". Erik kommer lunkande. Tågmannen är arg och säger "Maximalt försenande av tåg, hundra kronor i straffavgift". Jag är ihjälstressad och arg. Jon flabbar. Erik är allmänt förvirrad och jag tänker i mitt stilla sinne att ALDRIG resa mer med honom. ALDRIG.

Men vi kom med.

I Hässleholm möter vi upp med Clary och Otto och påbörjar bilresan norrut. Vi leker "Vem tänker jag på"-leken och rastar oss i Åsedatrakten i den djupa småländska skogen där någon dumpat en stor tunna med senap. Udda. Framme i Oskarshamn äter vi kvällsmat hos farföräldrarna innan vi åker ut till Smultronfällan som stugan heter. Det håller på att mörkna men jag har alldeles för mycket spring i benen för att kunna slå mig till ro och tar därför med mig Otto på en promenad. Man kan få för sig mycket när man går på promenad i en mörk och okänd skog kl tio på kvällen varför jag redan tjugo meter in i skogen hälsar snällt på alla djur och alla växter och alla troll och tomtar så att ingen ska få för sig någonting. Trots detta tar det inte lång tid innan jag ser en stor noshörning! Turligt nog var det bara en vält stubbe. Alldeles livs levande var dock älgen jag såg på väg tillbaka!

12040-248

När jag vaknar nästa dag är skogen mindre skräckinjagande. Jag slår upp dörren till vårt rum (som är en tillbyggnad och leder rakt ut i trädgården) och möts av värsta sommaren. Gräset är grönt och träden är gröna och fåglarna sjunger och myggorna biter och fästingarna biter. Precis som det ska vara! Det fina ängen på bilden klippte jag sedan med gräsklipparen ned till en helt vanlig gräsmatta. Lite synd, men den växer nog snart upp igen.

12040-249

Vi äter frukost utomhus. Erik och Jon har hittat varsin gul keps som de (iallafall Erik) envisas med att ha på sig. Eftersom familjen har haft stället så länge finns det massvis av serietidningar här. Allt från Pellefant till Kalle Anka på finska till Mad. Ungefär som när vi var små och sov på balkongen. Vi läser serietidningar till morgonkaffet innan det är dags för att börja arbeta.

12040-250

Clary skulle renovera fönster och gjorde så. Vi fick hjälpa till om vi ville, och det ville vi nästan allihop.

12040-252

Erik rensade stuprör och bytte takpannor. Och helt plötsligt hade han förvandlats till en farbror. Farbror Erik.

12040-251

Ut genom denna grinden skulle man gå om man skulle hämta vatten från brunnen. Det finns nämligen inget rinnande vatten i huset. Det var som en idyll. En sommaridyll.

12040-253

Sen började solen gå ner och jag blev trött och kall. Därför satte jag mig insvept i en filt och läste min medhavda bok "Jag finns kvar hos er" av Peter Pohl, samt drack lite vin. Det var gött. En stund tidigare hade jag sett en liten orm.

12040-254

Dagen därpå regnade det ute så jag fick låna kepsen, jag skulle nämligen skura träplattorna utanför dörren. Det var ganska jobbigt fram till att Erik hittade ett supermedel som tog bort allt öck på direkten. Jag förbannade mig för att jag legat och slitit så hårt med de andra. Nåja, träning fick jag ju.

12040-255

Eftersom det regnade blev vi trötta och kalla och gick därför in på eftermiddagen. Erik läste Familjens reparationshandbok och jag pusslade. Otto låg mest och glodde. På kvällen kom hela tjocka släkten med kött som vi grillade. Mycket gott och trevligt, jag var dock så inne i pusslandet att jag bara var tvungen att fortsätta efter maten.

12040-256

På söndagen åkte vi hem.

12040-257



Kommentarer:
Postat av: Martina

Hahahaa!! Skildringen av tågresan var roligast på länge! Erik, I love you!!

2007-05-22 @ 16:21:39
Postat av: maja

"jag finns kvar hos er", den har jag läst! i typ åttan. Jag tror jag har den någonstans också... tyckte inte den var jättebra faktiskt. har för mig att jag bara blev förvirrad av flickans konstiga tankar... men sorglig som fan är den.

2007-05-22 @ 22:19:30
Postat av: erika

jag läser "jag saknar dig jag saknar dig" nu. Har en ungdomslitteraturperiod. De funkar bättre nu än då faktiskt, håller med att de var förvirrande då!

Postat av: Kaja

Du menar ödla va...

2007-05-30 @ 17:34:38
Postat av: erika

nej orm. snokajävor. why?

2007-05-30 @ 18:44:07
URL: http://erikapik.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits