åka iväg och vara ledig

Jag har tillsammans med min oäkta hälft varit på tur till Oskarshamn, närmare bestämt till Smultronfällan som är the stuga. Eftersom vi numera har en bil behövde vi inte bråka om missade tåg eller svårigheter med biljetter (se länken) denna gången. Jag styrde bilen ut ur ett rugguggigt och blåsigt Malmö. Vid Rolsberga blåste jag förbi polisen i nittio på en sjuttioväg. Hoppsan. På väg mot Höör ser jag en blinkande polisbil närma sig i hög hastighet och jag sätter nästan andan i halsen, tills jag inser att den faktiskt bara vill förbi mot andra mål varefter jag saktar in och styr mot kanten. När polisen kört förbi styr jag ut igen, drar igång en stående stor bil i fyrans växel i ren förvirring. Strongt av bilen att klara det! Efter denna incident ser jag poliser överallt. Det börjar snöa. Det är lastbilar överallt. I Osby stannar vi och köper nya torkarblad - samt byter förare. Vid detta laget var jag stel som en fiskpinne av körningen (har faktiskt knappt kört bil sen i somras, knappt ens då!)(Bör åtgärdas. Jag älskar ju att köra bil)

Nå, det börjar alltså snöa. Det är absolut ingen fara på taket, lite snöflingor blir vägen inte hal av. Fast det tycker inte alla, och en extremt lång bilkö bildas efter en liten liten bil som inte verkar våga köra snabbare än 50 km/h. Vi puttrar fram. Kommer fram senare än tänkt, äter hemma hos Eriks farmor och farfar och drar sen ut till fällan. Sju grader är det där. SJU grader. Kallt som satan. Eld i spisen, vin i glaset, godis i skålen, Monopol på golvet, vi på filtar. Myysigt...

...Tills Erik börjar inse att jag kommer att vinna spelet. Sur som en skål filmjölk vägrar han att spela vidare. Jag blir sur för att han är barnslig men packar ihopa spelet. Erik lägger sig och börjar läsa, jag sätter mig och stickar. Erik somnar. Jag stickar. Sur som satan.

Nästa dag blir vi vänner och åker på utflykt till en strand där Erik brukade bada när han var liten, går en runda i skogen, letar efter älg utan att hitta någon, och (såklart) spanar in biblioteket i Oskarshamn. Trevligt litet folkbibliotek. På kvällen äter vi middag med släkten och spelar Retro, och när vi kommit tillbaka till stugan är klockan närmare ett på natten. Stjärnhimmeln är så religiöst påtaglig att man knappt vågar andas! Aldrig har jag sett så många stjärnor på en gång, och dessutom två stjärnfall.

Summa summarum: kanske blev det inte riktigt så mycket stugmys som vi hade tänkt. Kanske var det bra, med tanke på att det bara finns utomhusdass där och jag var kissnödig exakt heela tiden. Dvs, hade vi spenderat mer tid ute i skogen hade jag antagligen fått urinvägsinfektion!

På väg hem, lite utanför Sölvesborg, kör vi om en lastare. I lastarens skopa ligger en gigantisk älg och plirar mot oss med sina nydöda ögon. På något vis lite fint.

image444
Myset vid brasan, innan jag vann monopol :)

image443
Pettson går för att hämta mer ved, iförd långkalsong och den obligatoriska gula kepsen

image445
Superduperfavvisfrulle med finaste tallriken nånsin!

image447
vinterskymningsskogen

Kommentarer:
Postat av: Moa

Synd att ni skulle tjafsa om monpolet, annars är jag fruktansvärt avundsjuk. Det ser fantastiskt ut.

Postat av: Karstenhanne

thank-you for the good and valuable information on your site

2009-03-12 @ 14:42:52
URL: http://karstenhanne.myblog.de

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits