The Outsiders

image567

The Outsiders gick precis på tvåan. När jag var kanske tio hette min bästis Johanna J och varje dag efter skolan gick vi hem till henne och kollade på Lilla huset på prärien eller Bevvan. En dag när vi zappade över till MTV var det en musikvideo där med Whale, men det var inte det jag skulle komma till. En dag kom vi nämligen, i zappandet, till en kanal som visade The Outsiders. Jag tyckte det var en förfärligt sorglig film och att alla var vuxna och modiga och farliga och häftiga. Några år senare såg jag Rumblefish (skriven av samma författare) och den är fortfarande en av mina absoluta favoritfilmer.

Ikväll bokade jag tv:n tidigt, slog upp ett glas vin och satte mig tillrätta för att återigen få uppleva The Outsiders. Och alla var så små! Huvudpersonen är alltså 14 år, det är inte klokt. Det som är minst klokt är hur tydligt ens perspektiv ändras. Nu såg jag verkligen filmen ur vuxenperspektivet och satt hela tiden och tänkte på hur man skulle kunna använda filmen om man vore lärare. Dessutom var den så gammal i sceneriet. Det var lite som att kolla på förmiddagstv på tv4, mellan alla nyhetsuppdateringarna, när man är sjuk.

Vissa filmer ska man helt enkelt inte se om när man är 16 år äldre än vad man var..

Ps: Jag glömde dricka kaffe idag. Plus att jag drack ett glas vin. Jag har väldigt ont i mitt huvud just nu. Ds.

Kommentarer:
Postat av: Maja

Jag föreslog det för m & p men de påstod att stövlar på naturkompaniet kostar flera tusen pix.
Sant?

Postat av: Malin

Haha! Jag såg filmen på engelskan i nian, efter att ha läst en text i engelskaboken om filmen. Vilken didaktiknäsa du har! Samtidigt känns det helt hemskt att jag faktiskt inte kan tycka att något jag läst/hört/sett i skolan är av favoritart. Mest för att man vill vara orginell. Nu fattade jag just att det kommer hända mina elever. Oavsett vad jag väljer.

2008-04-07 @ 21:00:13

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits