lördag, natt

Klockan är snart tolv. Det är lördag, och jag sitter och pluggar. Dricker en mellanöl som jag hittade i kylen, som smakar sådär som öl gjorde när man precis hade börjat tycka om öl. En speciell men mycket god smak. Det är någonting med januari, har varit i flera år nu. Jag har en sån stark känsla av sommarnatt. Ett år släppte Håkan Hellström en ep på vintern, den med de där visorna. På den tiden lyssnade jag mycket på Håkan, och just den skivan kom precis när det var vinter och jag har ett svagt minne av att det var när jag läste a-kursen i Littvet i Lund, precis när jag skulle läsa Brott och straff på fem dagar. Jag läste dag som natt, satt i min djupa fönsterkarm på Södra förstadsgatan 102, fem trappor upp, och drack miljarder koppar med te. Frös som satan och bodde praktiskt taget i en filt - mina fönster var så kassa att om man la en handduk för på kvällen så hade den blåst ca 20 cm till när man vaknade. Iallafall, när jag satt mitt i natten där i fönstret, det var snö ute, så började helt plötsligt en koltrast sjunga. Och det var så konstigt att höra det mitt i vintern så varje januari sedan dess har jag haft den där känslan av sommarnatt. Ikväll har jag det extra mycket, har nämligen fallit djuupt ner i en Winnerbäckkoma. Och det är ju också en påminnelse om kollektivet med Marika och Martina, och sommar för tre år sen. Mycket Winnerbäck blev det. Inatt pluggar jag och tänker på förr.

image497
Idde med Iddejacka, Jensa med parra, kärlekens röda Hov.

Kommentarer:
Postat av: Martina

Buhu nu blev jag sentimental!

2008-01-13 @ 10:44:12
Postat av: Kristin

Vad fan pluggar du? Läser du uppsatsplaner eller?

Postat av: erika

jajjemen. det berodde mer på att jag var uttråkad än ambitiös... :(

2008-01-13 @ 21:56:58
URL: http://erikapik.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits