Set sitter på sitt sätt

Han kan sitta! Länge! Det är en duktig unge vi har. Och fortfarande väldigt pigg. Vi blir tröttare och tröttare. Så trött är jag just nu att jag tänker i bitar. Fragmentariskt. Har glömt allt jag skulle skriva, kommer bara ihåg några hållpunkter. Tex att vi lagade mat som vi frös in i iskuber idag. Första gången. Detta moment är ett av de jag bävat mest inför vad gäller att vara förälder. Orka laga mat och frysa in liksom. Men det gick bra (Erik gjorde mesta jobbet haha) och det blev gott! Värsta goda: två knippen broccoli, två små burkar majs (med lite böna i) plus en del smör. Mixa och tada, godslafs!

 

Sen tänkte jag också på att jag har börjat sticka igen. Har nästan fått panik över hur okreativ jag varit så det var skönt att tillverka något. Blev ett par sockor till Set. Tyvärr var de för små så jag har fått börja på ett par nya redan. Har gjort klart en, och tyvärr blev hälen stor som en påse. Aja. Gör om och gör rätt. Nästa gång!

 

Och så tänkte jag lite på mina livsrädslor. När jag var liten var jag hemskt rädd för spindlar (är det fortfarande) och för att vårt hus skulle brinna ner-upp. Jag var också alltid rädd när föräldrarna var bortresta att de skulle försvinna eller dö och aldrig komma hem igen. Nu är jag mest rädd för döden. Både min egen och andras. Och, nästan ännu mer, fysiken. Inte min egen kroppshydda då utan fysik som i ämnet fysik. Sånt där med periodiska systemet och tyngdlagarna och atmosfären och annat obegripligt. Det jag är så rädd för vad gäller fysiken är kanske att jag känner att jag verkligen inte fattar. Jag fattar nästan ingenting inom naturvetenskapen. Det är så läskigt att det finns de som gör det. Att jag är så mycket mindre intelligent när det kommer till detta ämne. Kommer något inom fysiken på tal sätter min hjärna sig på snoose. Jag lite föraktar min okunskap för ni vet, okunskap föder rädsla och detta är min.

 

Ja nä det var nog allt. God natt.


Kommentarer:
Postat av: Martina

Matematik = mitt skräckämne.

2010-01-13 @ 08:57:06
Postat av: ma

stilla dig lilla du, det finns så många som begriper sånt...så de tar hand om det, du är så bra på himla mycket annat så gå du in för det i stället!!! Inget kunnande är ju bättre än något annat, allt behövs!

jag har nu levt i 58 år utan att veta något om det du beskriver, det har ju faren tagit hand om o det har funkat i alla år! de som kan sånt har svårt för att sticka en socka o hur skulle de gått om ingen kunde göra det??

ses

2010-01-13 @ 09:02:51
Postat av: Clary

Jag säger som Berit.Det räcker med allt det du är bra på.Kram från svärmor.

2010-01-13 @ 13:54:32
Postat av: Jennie

duktiga Set! & duktiga du som stickar. sjukt imponerad av kreativa människor. vill också.

Postat av: Malin (Eriks syrra)

Mäh, vadårå "gör om gör rätt"? Sticka om? Felfelfel! Det är ju bara att göra ett lite mindre barn som passar i den lilla lilla sockan! Gör om gör rätt!



Söt set.

2010-01-13 @ 22:30:18

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits