erikapik goes underbaraclara



Det var dags att göra julefint i hemmet. Inspirerad av UnderbaraClara inhandlades hyacinter och en Julstjärna som planterades i "nåt gammalt fint jag bara hade stående". Det fick bli en gammal sås-snipa (höhö, Glappet) till hyacinterna och en gammal kruka till Julstjärnan. Kändes OERHÖRT pyssligt. Det måste vara något av det pyssligaste jag nånsin gjort faktiskt. Men sen tog likheterna med Clara slut. Bilden på julstjärnan med Julstjärnan tex, den syns inte ens jöö. Dessutom insåg jag att ingen av blommorna är sådär superduperbra för katter att gnaska på, vilket de gärna gör. Menmen, skitisamma. Så var det dags att baka pepparkakor.

Eftersom det var jag, petit moi, som skulle baka (japp: ettåringar är fullkomligt värdelösa på att baka. Bara så ni vet. Han vägrade smaka degen utan började istället kasta den i dikhon. Jävelen.) så blev det mest elefanter och stjärnor. Nej, jag blev aldrig äldre än 13 i mitt estetiska sinne. BD forever!

Barnet fick ha på sig en systembolagspåse som förkläde. Faktiskt hans mormors idé från början. Den passar skitbra, här kan man få en uppfattning om vilken storlek Set befinner sig i. Kan inte tänka mig att Underbara Claras barn skulle ha ett sådant dock..

Sen vill jag tillägga att bakning medelst barn är ett HIE. Kolla golvet. Gissa om jag rullade och halkade omkring på kritorna när jag gick över golvet med en het plåt i handen. Vi har för få bakytor i hemmet. Och det där med att man alltid tyckte lite synd om mamma som inte fick baka något (när vi bakade pepparkakor alltså) för att vi barn tog all deg hela tiden; behöver INTE tycka synd om längre. Baka pepparkakor är ju svinjobbigt. Inte alls lika kul som när man var åtta eller elva. Dessutom var bakytan konkav så degen blev aldrig tunn. Pepparkakorna är typ 1 cm tjocka. Tur för dem att de blev goda.

Betyg på dagen: 3. Började illa när Set för tredje gången tyckte pulkaåkning var skittråkigt men tog sig på kvällen när familjen Rosenberg/Ekström var här på middag. Imorgon kommer Kari och Henny. Kari fyller år så hon ska få minst en papparkaka!

Kommentarer:
Postat av: ma

åja, kom igen när du har fyra kring benen och ska baka lussebullar och pepparkakor samtidigt!

2010-12-01 @ 09:53:57
Postat av: erika

that will NEVVER happend.

Postat av: Clary

Åjo,det har ni pratat om. Kari har fått födelsedagskram av mig.Så nu vann jag.Har du eller Bea en bok att sälja till mig? Ja just det,DEN boken.

2010-12-01 @ 11:15:16
Postat av: mirijam

Det där med systemetkassen var ju sinnessjukt smart ju!

2010-12-01 @ 14:12:54
URL: http://mirijam.blogspot.com
Postat av: Bea

Jag har en bok att sälja till dig Clary, om du menar DEN boken, med DEN boken..?

2010-12-01 @ 14:45:32
URL: http://beaware.blogg.se/
Postat av: Kristin

Öj! Hur blir det på fredag?

2010-12-01 @ 21:15:40
URL: http://kristinosterberg.blogspot.com
Postat av: erika

jag ses gärna, när som. Fast helst antingen före eller efter lunch. Tex typ ett två nånting kanske? Träffade förresten Jennie idag på Humana och bjöd med henne, det var väl ok? :)

2010-12-01 @ 22:08:02
URL: http://erikapik.blogg.se/
Postat av: Kristin

Asså jag vet inte... då vill jag nog inte följa med längre...

2010-12-02 @ 18:13:09
URL: http://kristinosterberg.blogspot.com
Postat av: Kristin

HAHA jag skoja ba. Vi kan ses klockan 13. Var?

2010-12-02 @ 19:03:40
URL: http://kristinosterberg.blogspot.com
Postat av: Malin

Pepperkakor är överskattade, enligt mig. I och för sig bor jag i pepparkaksfabrikens skugga (Annas), vilket gör att man är ganska mätt på doften som känns året om. Man kan likson inte ens skylla på att det luktar jul när man ska baka. Ungarna däremot har fått för sig att det är superkul och helt självklart att baka pepparkakor flera gånger i veckan från första advent fram till jul.Det tycker de säkert också, men de glömmer liksom bort att det är jag som måste kavla, pytsa över på plåten ("men mamma, vad du är klantig, du pajar ju nästan alla"), hålla koll på tiden i ugnen (vilket är helt omöjligt, de bränns nästan jämt) och slutligen diska plåtar med fastbrända kakor. Man gör det ändå, eftersom man kommer ihåg hur roligt det var när man var liten. Eller var det inte så att det var de vuxna som skötte allt då också?



Nä, min julbaksröst faller på lussebullar. Vackert, kul, gott och betydligt mer lätthanterligt för hela familjen. Dessutom doftar det jul på riktigt.

2010-12-02 @ 21:51:04
Postat av: erika

Malin: håller med på ALLA punkter. Här blev det dessutom dubbelfail eftersom ingen annan än jag ens tycker om dem, vilket betyder att jag nu måste äte så hysteriskt många i jul. :c



Kristin: Ett blir perfa. Ska vi ses där eller gå tillsammans dit? Vi kan ses utanför mitt isf?

2010-12-02 @ 22:12:56
URL: http://erikapik.blogg.se/
Postat av: Kristin

Vi ses utanför dig klockan 13!

2010-12-02 @ 22:43:02
URL: http://kristinosterberg.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits