Real life Malmö

Idag har jag varit och hälsat på två olika stadsdelsbibliotek som jag aldrig varit hos innan. Det började igår med att jag läste ut HP4 och ville börja på femman, som inte fanns inne på storbibblan. Dock fanns den i Kirseberg igår vilket jag sparade i mitt minne tills idag när jag hade slutat jobba, varför jag cyklade dit. Mest kom jag till Kirseberg, för nån karta till biblioteket hade jag då inte tittat på. Jag tänker liksom att bibliotek bara ska dyka upp lite per automatik så fort man kommer till ett nytt ställe. Som till exempel biblioteket i Belgrad, eller det i Karlshamn. Biblioteket i Kirseberg hade gömt sig lite bakom en fritidsgård så jag fick först fråga ett äldre par om vägen. De svarade så snällt och när jag kom fram förstod jag varför biblioteket hade gömt sig lite bakom en fritidsgård. Om det nu av någon händelse skulle vara så att någon som jobbar där läser min blogg ber jag så hemskt mycket om ursäkt men det var faktiskt ett fantastiskt tragiskt bibliotek. Hade nog inte gjorts om sen -75 typ. Och urusel service med. Nähärrutack. Boken hade de inte heller, men efter många om och men ringde en bibliotekarie till Lindängen för att boka boken till mig. De frågade om jag visste var det låg och ja ba "visst!, tackohej!"

När jag var framme efter en väldigt regnig och blåsig cykeltur insåg jag att jag hade hamnat i Nydala - vilket jag alltså alltid har trott är Lindängen. Hupps. Här ute i gettot fanns inga äldre par att fråga om vägen så jag haffade en liten mopedkille om vägen. Han svarade så snällt men det visade sig att det var aslångt kvar och inte nog med det -  regnet bara ökade och vinden bara tilltog. Skam den som ger sig, jag fortsatte. Lindängens bibliotek var väldigt mycket finare och trevligare än Kirsebergs men även här var personalen något otrevlig. Först ville de inte ge mig boken eftersom de fick för sig att jag var någon annan än tjejen som en halvtimme tidigare hade beställt upp boken ur magasinet. Xuuse me?!

Sen handla jag kött o cykla hem.

Kommentarer:
Postat av: Karin SN

Stadsdelsbibliotek bverkar per definition vara sorgligt. Har du försökt hitta Nöbbelövs bibliotek någon gång tillexempel? När jag skulle jobba där första gngen gick jag till ICAbutiken och frågade efter det att jag letat mig fördärvad. Jag ville genast gråta och ge upp min proffesion för vilket var svaret om inte: näää, har vi ett bibliotek här? Det låg inne på en mellanstadieskola i byggnaden inne på gården. Man var tvungen att gå igenom en tunnel mellan de två fritidshemsavdelningarna för att komma dit.
Tragiskt.

Postat av: kari

jag tycker du ska prova Bellevuegårdens bibliotek nästa gång, på samma torg där mitt kontor ligger. Litet och trivsamt i mina ögon.
Att cykla från Kirseberg till Lindängen och hem till möllan är strongt jobbat!

2007-07-12 @ 21:52:58
Postat av: maja

oooh jag läste ut HP 7 igår, :):)

2007-07-30 @ 22:55:31
URL: http://majakarlsson.blogg.se
Postat av: Fabiankornelia

Very interesting site --- quite informative

2009-02-18 @ 11:15:03
URL: http://fabiankornelia.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits