Blommor och Bibliotek

Idag är det den stora städardagen hemma hos oss. Det har vi bestämt för flera dagar sedan. Och det kommer säkert gå jättebra, om Erik någon gång vaknar.. Nu är klockan snart ett och det enda jag har gjort är att duscha (ja jag vet, dusch ska inträda EFTER städning, var så äckelskitig så jag orkade inte vänta bara. Kände väl också lite på mig att det nog inte kommer bli så mycket städ..) och bloggat. Samt lyssnat på Midlake som är mitt nya favvogubbarockband.

Vi skulle testa motorcykeln igår eftermiddag och åka till Ikea men den funkade inte så vi fick ta mopeden. Vilket var ett bra val eftersom vi då kunde åka på alla konstiga cykelvägar genom Rosengård och parken och kyrkogården för att komma dit, istället för på de stora vägarna där polisen verkar göra mycket kontroller just nu. Vet inte hur bra vi skulle kunna förklara och komma undan om vi hade blivit tagna. Två på moped som kör i 70..

Vi kom till Ikea iallafall och hade förvånansvärt lik smak vad gällde allt från soffor och hyllor till kök. Mycket märkligt med tanke på att vi när vi träffades hade totalt skild smak vad gällde allt. Jag tror ju att det är jag som påverkat Erik i en bra riktning bort från ungkarlssmaken. Det skulle dock lika gärna kunna vara han som påverkat mig så att jag nu har fått en ungkarlssmak. Ingen aning. Vi köpte iallafall inget mer än småpryttel som skärbrädor och lampor och ljus. Hylla är utsedd dock.

Igår var jag på fältstudiebesök på Lunds stadsbibliotek. Vi skulle lära oss om medieinköp och simulera att vi skulle köpa böcker från BTJ. Vi hade 3000 kr att köpa för och förstod snabbt hur svårt det är att bedömma och välja ut. Vi elever började genast diskutera hur urvalet görs, vilka är det som väljer. På skönavdelningen var de tre svenska medelklasskvinnor i 55 årsåldern, vilket vi tyckte kunde bli ensidigt. Bibliotekarien höll med och sa att de tidigare hade haft en man med, men att han nu var tillförordnad chef och inte kunde vara med längre. Vi tyckte att kanske ålder och ursprung också kunde vara någonting att tänka på. Detta tror jag provocerade lite och hon tyckte att de minsann inte diskriminerade någon, de hade till och med haft en med afrikanskt ursprung anställd som bibliotekarie där. Ja han hade ju läst i Borås förstås, men han var ju afrikan..  Djeizes!

Så konstaterade vi iallafall att här sitter vi, i princip alla på vår utbildning, och är den brutalt stereotypa bibliotekarien. Kvinnor, medelklass, akademiker, vänster, och vad vi tror är medvetna.. Frågan lyftes: Vad gör vi åt det? Hur lockar man andra grupper än denna till bibliotekarieutbildningen? En tjej i klassen svarar: Amen, DE är ju inte intresserade, DE tycker detta är töntigt.

Vilka DE?? Så var vi liksom tillbaka på ruta ett igen. Lycka är att ha en afrikan anställd, då är man en mångkulturell arbetsplats! Suck, jag blir så trött på omvärlden ibland.

Från det ena till det andra, jag skulle ju rapportera om mitt projekt "plantera om blommorna". Fick lite av ett knasryck så som pappa kan få om han börjar gräva om trädgårdslandet - ja då jävlar grävs hela om på en kväll. På den vägen var det, jag började med projektet vid tolv på natten trots att jag skulle upp helv åtta dagen efter. Blir man för första gången på fem år sugen på att plantera om blomstackarna är det väl lika bra att göra det, tänkte jag. Mycket klipptes av. Av mina fina frodiga blommor finns endast enstaka stammar kvar. Lägenheten är kal. Hoppas de tar sig snabbt. Bilder kommer här, är dock lite mörka då det var natt..

image180

image181

image182

image183

Notera kvällens middag: världens godaste potatisgratäng. Bakom blomman.

image184

image185

Kommentarer:
Postat av: Ola

Midlake spelar på KB 23 april, men det vet du kanske redan. Jag missar det pga lyxproblem (är i Kalifornien). För övrigt, bra resonemang om mångkultur.

Postat av: Tobias

Jag vet fortfarande ingenting om medieinköp även om jag jobbat på bibliotek rätt länge nu.

Klart, vi har haft så lite pengar så att nästan ingenting köpts in under min tid i Nacka...

Ja det där med mångfald i biblioteksvärlden betyder ju bara en sak- mer män. För vi unga killar är ju så mycket bättre på ALLT (ironi) än gamla bibliotekariedamer som har hur mycket erfarenhet som helst. Jag tycker det är förolämpande och samtidigt som man anställer killar under jämställdhetsflagg så befäster det bara en gammal patriarkalisk lag - att kvinnors arbete ALLTID är mindre värt än mäns arbete.

Så är min högst subjektiva upplevelse av arbetsmarknaden iallafall. Som kille får man så jävla mycket gratis.

Tack och hej.

2007-04-05 @ 14:37:50
Postat av: Kristin

suck och stööön

2007-04-05 @ 16:04:06
URL: http://volpina.blogg.se
Postat av: Helena

Och in med lite naturvetare på biblioteken också!!!

2007-04-06 @ 20:12:28

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits