Lillasyster

Lillasyster är här! SJUKT otippat att det skulle bli en flicka. Vi har verkligen varit bombsäkra på att det skulle bli en pojke, så säkra att vi inte ens hade något flicknamn i tanken! Men ok, då kör vi händelseförloppet. Jag är ganska trött så kanske det blir en smula förvirrat.

 

Det började alltså i fredags kväll efter att vi varit på öppet hus på Sets förskola. Himla trevligt ställe som han nog kommer trivas fint på. Han tydde sig till iallafall två av fröknarna direkt, ville att de skulle läsa saga och så. Gölle. Så kom vi hem och det började smyga sig på lite värkar. Gick och la mig och tänkte att det skulle dröja evigheter innan något skulle hända. På lördagen hade jag värkar ungefär var åttonde minut hela dagen så jag skippade att följa med till svärföräldrarna i Limhamn och låg hemma och vilade och klockade istället. På kvällen blev det värre smärta i värkarna. Vid halv elva tog jag ett bad där jag kunde slappna av och sova en stund. Värkarna lättade och det var riktigt behagligt. Det var det inte när jag steg upp. Gick och la mig men hade väldigt ont varje värk. Hela natten vaknade jag ungefär var 6:e minut och klockade. Vid fyra trillade telefonen ner på golvet men det gjorde för ont för att jag skulle kunna ta upp den.

Klockan halv sex på söndagens morgon gav jag upp sovförsöken och steg upp. Gjorde morgonbestyr en stund men vid sex fick det var nog så då väckte jag Erik. Och Set. Det var inte meningen men han sov på Eriks arm så det gick inte riktigt att undvika. Jag förklarade att jag inte riktigt stod ut längre och Erik tyckte att jag skulle ringa förlossningen. Det gjorde jag. Sa att jag trodde det var dags, för nu kom värkarna var tredje minut och varade i ca 80 sekunder varje gång. När vi pratade kom en värk och hon i luren klockade. Och så varade den såklart bara en halv minut. Hon blev lite tveksam, tyckte att njaa - kanske var jag inte riktigt mogen ännu. Jag var dock välkommen in när jag ville.

Så då ringde vi Kaj och Sissel. De kom och vi packade ihop oss. Set fick välling och Mamma Mu i soffan, som lite specialmys på morgonkvisten. Hissen var trasig, igen, så det tog lite tid för mig att komma ner till bilen men vi kom väl in till förlossningen vid åtta på morgonen. De satte CTG och kollade läget en stund och så fick jag lavemang och duschstund. Sen kollade hon hur öppen jag var och hör och häpna, 6 cm öppet! Woho! Jag bad ganska omgående om någon form av smärtlindring och ville testa kvaddlar, som jag hade sett på En unge i minuten haha. De gjorde satans ont att få men lindrade ryggsmärtan rätt bra. Iallafall en stund.

Vid tio fick jag nog. Det gjorde för ont. Jag bad om ryggbedövning och hon kollade igen hur öppen jag var, nu var det 9 cm! Woho! Epidural skulle jag inte hinna få men hon föreslog en spinal, som är en annan slags ryggbedövning. Tar direkt men varar bara i två timmar. Perfa, taget. Den var fantastisk. Efteråt berättade barnmorskan att omföderskor sällan tar nåt mer när de är öppna så mycket. Jag var möjligen en smula ärrad från förra förlossningen men jag kan ju säga att jag hade en fantastisk förlossning tack vare spinalen. Vid tolv kände jag att krystvärkarna var på g så vi kallade in dem igen, barnmorskorna, och på fyra krystvärkar var hon ute. 12.26.

Ingen hemsk lustgas och inga jobbiga slangar. Allt var bara lugnt och skönt och perfekt. Utom kanske att moderkakan inte riktigt ville lossna så jag fick dropp och meduciner tills den kom ut. Och att jag fick sys två stygn. Menmen, det är sånt man får ta.



Så fick vi den fantastiska brickan och så fick vi klä på oss en stund och så var det dags att gå över till BB. Jag och lillskrikan fick ett eget rum på familjeBB där vi installerade oss. Kaj, Sissel, Set samt Pelle och Sus kom vid halv sex och kollade på nyförvärvet. Set pussade henne på munnen direkt. Bådar gott. Sen följde Erik med sällskapet hem och jag och bebisen gick upp på rummet. Det blev en lugn kväll med bebissnusande och internetsurfande för mig. Ganska långtråkigt. Hade hellre gått hem med de andra.



Testade olika kamerafunktioner och sånt. Idag kom Martina, Marika och Juhlia förbi med presenter och guttis. Det var läkarundersökning vid fem, därför blev vi kvar så länge på BB. Hon klarade det galant. Hör bra och rör sig bra. Hon var förresten 49 lång och vägde 3310 g när hon föddes.



Vad Set och Erik gjorde idag? Tja, Set trillade med munnen före i golvet två gånger och har nu världens fläskläpp. Erik köpte familjebil. Den blev vi upphämtade i och nu är vi hemma. Murre har installerat sig i lillasysters säng så hon får väl sova på mig eller nåt. God natt!

Kommentarer:
Postat av: Martinas mamma

Grattis Erika till den fina tjejen hälsningar från Valje.

2011-04-05 @ 07:48:29
Postat av: Bodil

Stort Grattis från Norje. Jag följer er i min favoritblogg.

Och min kära Berit plussar på med härliga barnbarn.

2011-04-05 @ 08:08:41
Postat av: Josefin

Vad härligt att hon fick en munpuss av storebror, första besöket! Bådar verkligen gott! Jättefin lillasyster, HURRA för eder alla i familjen!

2011-04-05 @ 08:09:01
Postat av: elisabet

Vilket team de kommer bli, Set och syrran! Kan ni inte döpa henne till Siv? Set & Siv, radarparet!

Vilken ljuvlig tjej, helsöt!

2011-04-05 @ 08:30:22
Postat av: marika

aaaaw, Set & Siv! Vad Gölle!

2011-04-05 @ 08:36:30
Postat av: Clary

Tack för din berättelse,fina,fina Erika.Jag längtar....

2011-04-05 @ 10:36:25
Postat av: Martina

Vill gärna påminna om legendaren HIV-Siv alias Kniva-Siv från Bromölla. Angående Siv som namn alltså. Inte rent allmänt för det vore ju märkligt. Eh.

Postat av: Jennie

Jaa en bebis - en tjejbebis. okej, förstår att jag har typ 5782373298 tjing på att pussa och krama och nipa kinder - men hör av er när det är min tur! GRATTIS!

2011-04-05 @ 11:24:03
URL: http://salmiakatfolket.blogspot.com
Postat av: Bea

Lilla! Och stora! Vi ses imorgon!

2011-04-05 @ 12:53:24
URL: http://beaware.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vilken liten näpen en! Hurra! kram Elna

2011-04-05 @ 17:46:24
Postat av: Ebba

Grattis, vad fin hon är och vad skönt att allt gick bra!

2011-04-05 @ 20:28:00
URL: http://www.ebbalovisa.se
Postat av: Linnéa

grattis, en lillasyster!! vad mysigt!! och vad härligt att du hade en bra förlossning!

2011-04-05 @ 20:35:25
URL: http://www.lillafroken.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits