yamahatajm!

Jag har semester och naturligtvis regnar det. För visst är det så att man vet hela året att det just när man själv har semester kommer att regna? Egentligen borde man därför ta sin semester i Oktober när det ändå alltid regnar och istället ha ett gäng riktigt fina helger på sommaren. Men jag är inte den som klagar -regnet har jag snarare längtat efter. Enough I say med bad och hav och strand och svett och lata dagar och korsord och kex och apelsiner och kjol och sol. Välkommen regn och rusk och kylan och vinden och myset och stearinljusen och hårda studier. Jag har redan dragit igång rejält med aktiviteter. Steg upp i morse och satte genast igång med frysen. Frysen är en helfrys, alltså inget kylskåp där uppe utan en rejäl kall kloss. Inuti har frysen sett ut som en iglo eller snögubbehud sen vad jag antar låångt innan jag flyttade in. Jag kan bara tippa hur stor del av elräkningen frysen ensam varit. Ungefär så illa var det.
All mat värd att spara (och ni mån tro att det kastades många papplådor innehållandes tex ett dillblad eller två blåbär alt jordgubbar. Även ett gäng glasslådor innehållandes ca en halv msk glass fick genomgå en extreme makeover - badas och torkas- och bli omplacerade till framtida matlådor inställda i ett varmt och torrt skåp istället för den kalla och råa frysen.) virades in i tidningspapper efter moderns heta tips och så började upptiningen. Stora isblock och isbollar lades i vasken för att smälta men icke hann de det innan Erik (ibland på en tioårings mentala nivå) vaknade och upptäckte dem. "Vi lägger dem i toan istället, det ser mycket roligare ut när de smälter där!!" Sagt och gjort. Sådär kul tyckte väl jag som istället för att förundras över toalettens issmältningsförmåga såg hur även toan grät en tår över hur dennes son förvunnit i nåt krig och såklart också önskade en extreme toa makeover. Jahaja, är man en vän av de svaga så är man tänkte jag och tog en städ även där. Simultanförmåga. Tillbaka i köket där isen smälte som om det vore en RASANDE VÅR i Ronjas Rövarskog. Vatten sprutade ut på golvet och jag gick i skytteltrafik mellan frukostering (woho! inte bara i Bergmanfilmer utan även här!), kaffedrickande, tidningsläsning och golvtorkning. En liten stund senare satte vi även igång tvätten men som tur är har jag en Erik (ibland på en 15-årings mentala nivå) som mekade med mopeden så det stog härliga till och som snällt hjälpte till med tvätt.


Hade jag haft en digitalkamera nu skulle ni fått se hur Erik pillar, mekar och servar mopeden. Ni vet, sånt som ger power. Istället får ni nöja er med en bild på Olof och mopeden.

12040-20

Ska nog bli bra det här. Och imorgon bär det förhoppningsvis av till Malmö museer med Erik (ibland på en femårings mentala nivå) för att titta på spindlar och fiskar. Spännande!!

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits