Bibliotek på nätet

Det blev inget rastande. Regnade alldeles för mycket. Nu börjar jag bli sådär rastlös och yr som man bara blir när man har suttit framför datorn en hel dag och knappt fått någonting ordentligt gjort. Jag vet att jag kommer ångra denna dagen redan imorgon när vi har ett framtidsseminarium i skolan och ska prata om hur biblioteken kommer utvecklas.. i framtiden. Jag har gjort förljande uppgifter: Chattat med en bibliotekarie, lånat en e-bok, sökt i databaser samt läst en artikel.
Chattandet var en hit, trots att det kändes stressande. Jag undrar hur många som utnyttjar de där tjänsterna egentligen, om jag som faktiskt läser till bibliotekarie uppfattar det som stressigt, vad gör inte alla andra då. Dels vill man komma på en bra fråga som inte känns för töntig, dels vill man ju inte slösa på deras tid (lite svenskt sådär), inte störa.. Sen vet man inte riktigt hur man ska sluta. Jag ställde en fråga som hon snabbt kunde svara på men så frågade hon vad jag pluggade och så blev det som att hon ville hitta mycket mer om ämnet och eftersom man inte kan se personen i ögonen vet man ju inte om hon tyckte det var vråltråkigt eller ganska kul. Men när hon hade gett mig tre helt uppenbara svar sa jag tack skaruha och klickade bort hela fönstret. Liksom ska man säga hejdå eller hur ska man göra? Bättre förklaringar där tack.
Lånandet av e-bok var också ganska komplicerat. Det fanns ingen egen katalog för e-böcker på Malmö stadsbibliotek, dvs de låg endast i bokstavsordning. Det kom upp 77 sidor med vad kan det vara 15 träffar på varje sida. Ganska jobbigt att skrolla sig igenom varje sida där för att hitta någonting intressant. När jag så till sist hittade en bok som jag ville ha klickade jag på låna-knappen och så tankades den hem till adobe reader och jag kunde snabbt börja läsa. Men sen då? Glöm att jag hinner läsa hela boken idag, 318 sidor. Hur hittar jag den imorgon när jag vill fortsätta? Måste jag låna om den då? Bättre information tack.
För övrigt tycker jag att e-bokens format är hemskt. Texten är väldigt suddig och ska man se den i bra upplösning är den extremt stor. Alltså synfelsstor. Det blir vanliga böcker för mig ett tag till. Ett plus dock för att jag kunde låna den hemifrån och börja läsa direkt. Så borde det vara med alla böcker! Speciellt kurslitteratur.
Det är förresten kanske så man ska lösa hemladdningsproblematiken. Lägg allting i biblioteken, film-musik-böcker-tidningar, och så får man ladda hem allting därifrån gratis. Kommer att gynna både biblioteken och producenterna. Och användarna. Jag siar att det bara kommer dröja några år innan det finns internationella virituella bibliotek som är samma bibliotek fast över hela världen. För det finns väl inte redan?

Nu är det en timme till kören. Jag åt precis en måltid innehållandes extremt mycket vitlök. Bra Erika, mycket bra.
Och regnet öser ner..

Kommentarer:
Postat av: karin

I like vilken blogg-speed vi plötsligt kommit upp i!!

2006-11-14 @ 09:50:28
Postat av: Linnea.

hej! ville du ha mailadress så att du kunde sätta in pengar på mitt konto eller ville du bara skicka bilderna? haha.
linnea -at- wiresportal.dk
när du ändå är på g kan du passa på att skänka en liten slant. ;)


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits