Julkulan

Här kommer ett meddelande till Gunnel Persson:

Gunnel, din yngsta och enda dotter är nu 25 år. Hon är alltså vuxen och inget barn längre. Det är dags, detta året är det faktiskt dags för henne att gå ifrån barnens pastaland och träda in i de vuxnas fantastiska potatisland. Hon måste lära sig att lutfisk är något av det godaste julen har att bjuda på, samt att pasta på julafton är något av en skam. Ok? Bra!

Nu kan vi gå vidare, igår var det nämligen dags för årets julbak. Nä förresten, vi bakade ju faktiskt inget (utom Beas fantastiska scones, men de är ju inte speciellt för julen) så årets julkulerull. Vi gjorde apelsiner med nejlikor i samt många många julkulor. Julkulorna är det näst bästa med julen (nummer ett är ju lutfisken) och nu är de här. En vecka till julafton och min julklappsplan håller på att gå i stöpet. Så jag hinner inte skriva mycket mer nu, ska bege mig ut i handeln. Skolarbetet går rätt ok, där är jag lugn. Nu är det allt annat som stressar..

Bilder:

image488
Apelsiner

image489
Fotobonanza

image487
julkulebak

Kommentarer:
Postat av: Ebba

vad är egentligen en julkula? jag menar, det ser ju gott ut, men hur görs de? det lät som om julkulor är något alla känner till, men jag känner bara till de av glas :P

Postat av: Martina

Hahahahaha!!! Nej jag vill inte ha nån jävla lutfisk!

2007-12-17 @ 14:46:17
Postat av: marika

åh gud vad jag vill ha julkulor!
Och lutfisk avgör inte om man är vuxen. Det är äckligt med lutfisk och är man vuxen är man tillräckligt vuxen att avgöra själv om man ska äta det eller inte. :-)
Jag spinnade i lördags och jag har spinnat idag. Jag börjar bli duktig igen. ska hinna med ett pass till innan juuuuul.

2007-12-17 @ 15:24:13
Postat av: erika

ebba: julkulor gör man med choklad, mandelmassa och pepparmintsolja. Huur gott som helst!

Er andra: Lutfisk är inträdesprovet till vuxenheten - så det så!

2007-12-17 @ 15:59:00
URL: http://erikapik.blogg.se
Postat av: Gunnel

Erika för mig är Martina fortfarande min lilla tös hon blir nog aldrig riktigt vuxen i mina ögon . Så det får väl bli köttbullar och pasta i är också . God jul Erika .

2007-12-17 @ 17:10:15
Postat av: Martina

Ja där ser ni!

2007-12-17 @ 17:12:23
Postat av: erika

haha God jul Gunnel!!

2007-12-17 @ 17:33:43
URL: http://erikapik.blogg.se
Postat av: kari

och blev man ens inbjuden till stöket?

2007-12-17 @ 17:46:30
Postat av: erika

nu var det så längesen du inte hade trummor eller något av alla dina tusen projekt du alltid gör på söndagar och alltid, så iallafall jag förutsatte att du var upptagen.. Sorry. Men vi ska väl bara fler julkulor hemma ändå?

2007-12-17 @ 18:23:33
URL: http://erikapik.blogg.se
Postat av: Linnea.

count me in to the lutfisk. skillnaden är väl att hos oss är det på juldagen är det släkten på fadrens sida som samlas och äter den. köttbullar och potatis och longing till barnbordet (dit alla nu räknas som inte själva fått barn, vi är mellan 18 och 35 år gamla vid barnbordet numer)och jag tror jag är den enda som käkar fesken.

2007-12-18 @ 00:44:06
URL: http://www.philinea.blogg.se
Postat av: Linnea.

herrejisses med upprepningar och felformuleringar det blev i den kommentaren. det må du undskyld.

2007-12-18 @ 00:45:12
URL: http://www.philinea.blogg.se
Postat av: kari

sanningen är att jag nästan aldrig gör något på söndagar mer än sitter hemma och degar. I vilket fall, julkulor i Edenryd, en självklarhet.

2007-12-18 @ 12:39:14
Postat av: kari

förresten, om någon skulle ha behov så önskar jag mig en sak i julklapp: en medelstor gryta. Och att någon ger mig bra tips på hur jag ska arrangera den fula nätverkssladden som nu hänger ner från ovanför lägenhetsdörren.

2007-12-18 @ 12:44:05
Postat av: Ebba

Svar tillbaka: Aha, anade att det var något sånt. Men jag gillar varken mandelmassa eller mintsmak på godis, så det är nog inget för mig. Jag skulle ha gjort julkulor med choklad och nötfyllning istället :P

2007-12-18 @ 15:43:51
URL: http://toccata.livejournal.com
Postat av: torbjörn

Kari: Jag har samma MKB-problem! vilka idioter som sätter uttaget OVANFÖR dörren. jag spikade fast sladden hela vägen runt dörren längs listen med såna där vita klämmor som man kan köpa på tex ikea.

2007-12-18 @ 16:27:02
Postat av: karin

nu bor jag också i mkb-hus, och har nätverksuttag ovanför dörren. aaaah, gemenskap!!!!

2007-12-18 @ 23:20:39

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits