Köttet och Mysbrallan

Kan någon förklara för mig varför jag inte utbildar mig till (vad det nu heter)(aha, det var därför.. :)) en sån som bygger hemsidor och annat i datorer? Jag måste säga att jag har förvånat mig själv var dag i skolan denna och förra veckan. Jag är så extremt bra på att bygga databas! Min grupp (tror jag) har kommit längst i klassen, och jag är den som har kollen. Det kunde man ALDRIG tro, en sån datoranalfabet jag alltid varit. Jag tycker dessutom att det är så kul att jag har suttit framför datorn större delen av dagen. Det gör jag visserligen annars också, skillnaden är bara att jag annars mest sitter och läser bloggar och kanske spelar lite spel och läser tidningar. Nu har jag suttit med gruppen i skolan mellan nio och tre, en enda paus för mat vid tolv. Sen hem och direkt satte jag mig vid datorn och - fortsatte bygga och designa och skapa och prova. När jag var liten (eller fram till att jag slutade gymnasiet) hade jag extremt lätt för skolan, har aldrig direkt gråtit blod över uppgifter jag måste göra. Men så började jag högskolan i Malmö och fattade helt plötsligt ingenting! En liten tönt från landet, vad visste jag om Derridá och Neitzche och John Fiske och Marshall Berman? Nada de nada. Alla i klassen var dessutom extremt mycket coolare än mig (tyckte jag då som förstapluttare). Missade ingen tenta men lyckades väl inte med någonting speciellt heller. Terminen var mest ångestfylld. På våren avancerade (?) jag till Lund och Litteraturvetenskapen. Vad visste jag om epikanalys? Visst, jag hade extremt kul tillsammans med kursarna. Men fick jag egentligen ut någonting av skolan? Njae. Icke har jag fått glänsa förrän nu! Och jag glänser med bravur!

obs: Jag måste passa på att skryta om mig själv nu, innan vi har blivit bedömda och innan de andra har hunnit ifatt och klarat ut allting mycket bättre än oss..

Jag läste några äldre inlägg för en stund sen, sådana jag skrev i oktober 2005, och började fundera. Är det så att det hände mycket mer i mitt liv just då som jag kunde skriva om eller har jag bara tappat stinget? Sen jag skaffade kamera är det så mycket lättare att bara lägga in en massa bilder som får tala för sig själv. Kanske har jag blivit 25, vuxen och tråkig? Äsch, hur skulle en som jag, med sprillans nya knallila velourbrallor, vara tråkig?! Det går bort. Jag tror mest det är så att jag läser så många temabloggar för tillfället att jag tror att man måste ha ett projekt att skriva om för att få skriva alls. Strunt samma.

Igår när vi städade lyssnade vi på fyra Hoolaskivor efter varandra. Tänk det va, jag och Erik, progg, digg. Tillochmed tyckte Erik tillslut att det är skandal så få politiska grupper det finns nuförtiden. Yeawell, vad ska man göra när man direkt får stämpeln "bakåtsträvande Sundströmkopia" så fort man nämner ordet (ett sus går genom publiken) förändring i sången?
 VävareLasse är förresten en av de bästa låtarna.

Tidigare ikväll, för att hoppa från det ena till det andra, blev jag och Erik och Jon utbjudna på Jensens Böfehus av PappaPelle för att äta kött. Nu må JBhus vara ett McDonalds för vuxna där personalen inte bytt kläder sen -84. Men satan ta mig sådant kött de kan laga. Jag har aldrig tillåtits äta så rått kött i hela mitt liv (smygäter mest olaglig rå färs när Erik inte ser på) och det var som att hamna på samma rosa moln Skalman svävar omkring på när han "råkar" knarka (man fick välja på tre olika grillnivåer. Jag: Så rå som möjligt tack!). Jag jublade. Erik satt på andra sidan bordet och var extremt nöjd med sin (Så välstekt som möjligt tack!) biff. Vad kan man säga annat än, Oh baby I like it raw!

Nä nu är det dags för mysbrallan att lägga sig tror jag bestämt. Sweet Dreams..

Kommentarer:
Postat av: Martina

Haha! Well done med databasen, jag hoppas även att du numera läser snabbare på skärm samt har en snabb musföring att matcha dina nya skills! Mmmm kööööött.

2007-02-13 @ 08:29:55
Postat av: Karin

Haha, du har ju knappast blivit tråkigare? Du bloggar ju som en mus på amfetamin. Själv ligger man i lä och kan bara blogga om hur tråkigt allt är.
Därför undviker jag att exempelvis blogga idag om att det gör lite ont i halsen..

Fan vad sugen på kött jag är, om inte AGs favör funnits hade jag kanske tappat moraliska principer.

Postat av: Helena

Ja ePIKanalys låter ju annars helt klart som nåt för dig...Jag väntar forfarande på det där tillfället när jag ska få glänsa...istället får jag sitta och lyssna på folket som högt och tydligt deklarerar i klassrummet om alla femmor de har och om gången då de fick 6.0 på tentan som jag fick göra om. Varför omge sig med duktighetsfolk hela tiden? Ganska dålig strategi kan man tycka. Men nu är man väl fast kanske.Bitter, jag? Näääe.Skulle bara tycka att det kunde vara kul att säga att man kan något nån gång- inte bara hur man gör för att hitta det i nån bok eller databas eller har en aning om vilket område det har att göra med vilket min utbildning tycks gå ut på....

2007-02-13 @ 14:00:10
Postat av: Helena

Skulle kanske starta en bitterblogg... så du slipper detta eviga klagande. Kul att du gillar din skola!

2007-02-13 @ 14:01:59
Postat av: erika

Helena, du kanske skulle bli bibliotekarie istället?! Du har det i blodet tror jag bestämt... :)

2007-02-13 @ 17:04:31
URL: http://erikapik.blogg.se
Postat av: Emi

Ja men visst finns det tillfällen när ingenting går upp mot bloooood? Rött kött med sås och potatis, mmm.

2007-02-13 @ 19:39:02
URL: http://emi.webblogg.se
Postat av: erika

Nästan alla tillfällen Emi, nästan alla... mmmmm...

2007-02-13 @ 22:38:40
URL: http://erikapik.blogg.se
Postat av: Ola

Stort plus för fyra Hoola-skivor i rad. Minus för det råa/röda köttet.

2007-02-14 @ 14:47:22
URL: http://olainspace.blogspot.com
Postat av: Linnea.

hur i tusan gör man för att den där spellistan ska synas i bloggen?

2007-02-14 @ 18:36:40
URL: http://www.philinea.blogg.se
Postat av: Linnea.

från last.fm då alltså?

2007-02-14 @ 18:36:53
URL: http://www.philinea.blogg.se
Postat av: erika

Det finns nån speciell sida på LostFM där man får se kodningen, så kopierar man den och klistrar in i bloggens kodning. Det gäller att pricka rätt!

2007-02-14 @ 19:18:02
URL: http://erikapik.blogg.se
Postat av: johan

Mmmm, rött kött, började drägla lite Homer Simpson-aktigt när jag läste slutet på inlägget. Politisk musik och goda döda djur åt folket! Och kanske databaser, kan inte riktigt bestämma mig.

2007-02-15 @ 03:36:54
URL: http://j-l-z.blogspot.com
Postat av: Linnea.

fast var i kodningen ska man klistra? jag fattar inte. det fukar liksom inte. hmm...

2007-02-15 @ 12:25:43
URL: http://www.philinea.blogg.se
Postat av: erika

jo men gå in på redigera stilmall och sen länka till redigera kodmall och så lägger du in den där under -avsnittet. Så gjorde iallafall jag.

2007-02-15 @ 13:03:51
URL: http://erikapik.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits