Bokmässan

12040-390

Just det, igår var det så dags för den årliga färden till Bok- och biblioteksmässan i Göteborg. Klockan 0600 steg jag upp och packade min lilla väska och gick hemifrån, klockan halv tio på kvällen var jag hemma igen. Massa bussåkande och massa vakande hit och dit i en gigantisk mässhall innebär en enorm trötthet men ack så värd. Egentligen är det ganska märkligt att man betalar 180 spänn för att få gå in och frottera sig med branchen och handla billiga böcker. För det är ju knappast så att man går på några seminarium eller föredrag. Nä, väl inne i hallen förvandlas man till ett ha-galet hie. Adlibris säljer pocket för 25 pix och man måste ha. Det spelar ingen roll heller att Stadsmissionen och Emmaus säljer i princip samma böcker lika billigt några bås bort, hellre trängs folk runt borden där böckerna ligger staplade på varandra. Det är kanske känslan av nytt och billigt tillsammans som gör att det slår slint i huvudet på en.
Torsdagen är alltså branchdagen, dvs där står vi - bibliotekarierna, och trängs likt suggorna i stian om böcker böcker böcker som allihopa finns att låna på biblioteket. Min personliga förklaring är att hela mässan jobbar som läskföretagen på bio förr i tiden. Ni vet där man klippte in en hundradels sekund med en bild på läsken i filmen och så gick alla ut och köpte den i pausen. Nåt sådant måste det vara. Sick. Jag var inte sämre än någon annan, här är årets bokinköp:

  • John Steinbeck - Vredens druvor
  • Klas Östergren - Fantomerna (gratisbok)
  • Hillevi Wahl - Kärleksbarnet
  • Marianne Fredriksson - Älskade barn
  • Stieg Larsson - Män som hatar kvinnor (varför köpte jag den??)
  • Torey Hayden - Tigerungen
  • Torey Hayden - Rävungen
  • Niel Strauss - Spelet
  • Jack Kerouac - På drift
  • Salman Rushdie - Midnattsbarnen
  • Alexander McCall Smith - Flickan som gifte sig med ett lejon
  • Svenska folksagor
  • Senaste Rockytidningen
Nu drar jag till simhallen och sen ska jag bara ligga ner resten av kvällen (utom när jag diskar den gigantiska disken som hägrar i köket). Trevlig helg!

Kommentarer:
Postat av: karin

alltså, som psykolog måste jag bara påpeka att den där subliminala reklamen på bio var bluff och båg. ett pr-knep för reklambyrån, det funkar inte.

2007-09-29 @ 12:20:43

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits