Akassa



Jag vill rymma över bron till kontineneten. Eller iallafall Skagen. Akassa är det svåraste jag vet. Jag ringde ju tusen samtal och bad om intyg hit och intyg dit, nu har jag fått kassakort och lite blanketter jag ska fylla i och imorgon ska jag på möte på arbetsförmedlingen. Gott så. Om jag hade fått alla mina intyg som jag ska visa senast imorgon. Ännu så länge har jag fått kanske hälften. Så jag ringde till Akassan idag för att höra om NÄR jag tvunget skulle skicka in dem och sådär och det var väl ingen fara på taket, bara ALLA papper var med. Även en förklaring på varför jag hade sagt upp mig själv. Jag ba: men jag skulle ju studera, ska jag skriva förklaring på det då? Tanten vände tonläget till det onda och fräste: Ska du studera har du INGEN rätt till Akassa! Jag ba: Nänänänänä jag HAR studerat! Tanten blev snäll igen och sa att jag då måste ha ett studieintyg. Och det har jag ju från skolan. Men ikkje då, jag måste alltså fylla i en extra blankett där jag intygar att jag aldrig mer ska studera någonting i hela mitt liv. Wellwell cykelställ. Mitt brev till Akassan kommer att väga ca 34 kg när jag äntligen packat i alla papper om mitt liv. Portot kommer att kosta första månadens ersättning, minst! Livet är hårt mot de mjuka.

Annars har jag börjat sommarjobba mina ca 2 timmar om dagen i Lund. Det är kul, igår kom ett gäng från USA som skulle plugga i Lund i höst. De hade alltså inga svenska personnr och därför måste man göra lånekorten manuellt. Tog en satans tid och de andra stackarna som bara ville köpa en liten kasse fick stå och vänta i evigheter. Roligast av utbytesstudenterna var killen som hette Lars Anders. Anders i efternamn alltså. Han tackade på svenska och sa att han hade släkt från Sverige. Jo, att, jag förstår det serru, sa jag. Ja och så är jag blond också!, sa han. Japp, sa jag. Pinsamt under passet var att jag bad alla om IDkort när jag skulle göra nya lånekort. Många reagerade med ett häpet uttryck och sa näää, jag har ett körkort? Och jag fattade inte varför de såg så undrande ut förrän sista timmen när en låntagare frågade om jag menade legitimation. Eh, hoppsan! Eh, ja. ID-kort. Vem har sådana nuförtin?!

Kommentarer:
Postat av: Martina

Jag har ID-kort! Muhaha

2008-06-24 @ 13:44:38
Postat av: erika

Haha, du måste vara den enda! (över arton)

Postat av: karin

uh, jag håller också på med det där. det GÅR ju inte, jag blir helt toki

2008-06-26 @ 16:47:50
Postat av: Deafwebsites

I bookmarked this guestbook. Thank you for good job!

2010-10-25 @ 11:43:59
URL: http://deafwebsites.xanga.com/
Postat av: Deafwebsites

I bookmarked this guestbook. Thank you for good job!

2010-10-25 @ 11:44:24
URL: http://deafwebsites.xanga.com/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits