dagiset svahnen

image545

När jag var liten hade vi dagis hemma hos vår familj. Varje morgon kom en dagisfröken (Susanne) och ett gäng ungar (uh, minns inte hur många.. kanske 7?) hem till vårt lilla hem där mamma (eller pappa?) hade satt upp varsin liten röd handdukskrok på lilla toan åt alla barnen. Det var ungefär det enda spåret av dagiset på helgerna. Varje dag sprang Kaj till hallen och ropade av förtjusning när vår fröken kom. Vi alla älskade henne som lekte med oss och lärde oss saker och lät oss göra roliga saker. Hon hade en vit katt som hette Rufus och när jag fick en liten vit keledjurskatt i julklapp 1987 fick den såklart också heta Rufus. När hela dagiset slutligen fick ett eget hus i gamla Valje blev namnet således Dagiset Svanen (eh, inte för att jag hade döpt min katt efter hennes alltså, om nu någon trodde det). Och jag var urstolt. (Det skulle mycket väl kunna vara så att namnet kom någon annanstans ifrån, men hey - jag var fem år när det öppnade, vad kan jag veta?!)

Nu har namnet Dagiset Svanen fått en annan innebörd, idag har jag nämligen haft det lilla hunddagiset Svahnen. Evert har idag: lekt tills han spytt på golvet, kissat på sig inomhus (på en matta), smakat på snö, tuggat sönder en trådrulle, en kork, en pappkartong och en träbit vilket gör att vi ser ut att bo i ett hem där det vanligen bor människor födda 1348, blivit ordentligt skälld på (av mig) och till sist äntligen lyckats slappna av och somna här i vår lägenhet. Brukar vara lite sisådär med sömnen, när han kommer hem till sitt eget hem är han vanligtvis så trött att han knappt orkar gå. Hundar är bra. Och söta, speciellt när de sover.

image546


Kommentarer:
Postat av: torbjörn

nu har jag också en blogg. i alla fall en vecka, på skanskan.se

2008-03-05 @ 00:01:15
Postat av: erika

jiiihu! hur har du det i Kosovo? Tyckte jag såg dig på nyheterna innan, det var en stor muskulös blond militär visserligen men han hade en stor kamera på sig. Var det du??

Postat av: Marika

GUD vilken söt hund jag har!!!! :D åh vad kär jag blir i evert när jag ser bilderna du har tagit på honom. MMmm, snäll hund. imorgon ska evert upp i ottan, nästan och iväg till dr veterinär. Hoppas han inte blir dyr för inte får jag hundunderhåll från staten för honom.

2008-03-05 @ 00:49:51
Postat av: Martina

Saaaaa sööööteeer! Haha det där bladet(?) ser helt inklippt ut!

2008-03-05 @ 07:25:32
Postat av: Marika

Idag blev Evert helt överlycklig för han fick en ny diskborste att tugga på. Han började studsa och vifta på svansen som en tok när jag tog fram den från matkassen. Haha.

Han ska få ha med sig den imorgon. Vet du hur bra du är som har Dagiset Svahnen!? Och ni får inte mobba honom för hans nya sele, han skäms väldigt mycket för den. Sammtidigt som han känner sig lite häftig och hård.

2008-03-05 @ 23:50:45
Postat av: Anonym

Jag vet, jag stavade samtidigt fel!

2008-03-05 @ 23:51:25
Postat av: Jespermolly

Just found this site and will find it a great use as I collect Sask. postmarks and need to find the location on a map to fit into my pages. Will pass this site onto other collectors who will find it very useful.

2009-07-20 @ 08:21:30
URL: http://jespermolly.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits