Boktips



Två boktips, barnböcker som kan läsas av vuxna lika gärna. Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius vann Lilla Augustpriset igår. Välförtjänt. Det är lite Jan Lööf över bilderna och berättelsen om den stora apan Sally Jones öden och äventyr är både spännande och äventyrsfull. Det är en bildroman som väl är tänkt kanske för mellanstadiet men jag satt fängslad som om det var en film när jag läste. Boken om porslinskaninen Edward Tulane är en väldigt fin historia om att lära sig älska och förstå vad det innebär att tillhöra någon. Det är inte en bildroman men det finns extremt fina kapitelbilder som dyker upp lite då och då. Passar nog bra som högläsningsbok. Båda två är fina julklappstips för folk från kanske 6 år och uppåt.

Annars har en ny vecka dragit igång. Jag handlar böcker till bibblan för massor av dollars och nästa vecka blir det bokprat. Nu har jag två 6:or inbokade också, så tips på böcker för tolvåringar tages tacksamt emot.

Nyheter i mitt liv är att jag har börjat frysa så oerhört när jag är ute. Blir lika gul om fingrarna som Kari eller någon som rökt i kanske 40 år. Det är illa. Jag är näästan glad för att det ska bli varmare imorgon, men bara nästan. Lund är en så oerhört vacker stad på vintern när det ligger snö på taken och alla juleljus är framme. Som värsta julkalendersstaden.

Kommentarer:
Postat av: kari

jag beklagar de gula fingrarna. Fram tills att mina kommer tillbaka igen kan du ju låna mina värmeklumpar att ta till i krisiga situationer.

2008-11-26 @ 10:08:54
Postat av: Clary

Jag som precis skulle tipsa dej om Legenden om Sally Jones.Jag måste ju visa att jag hänger med...men jag har med en bibliotekarie att göra!

Tack för tipset förresten.På tal om frysfingrar: Jag har handledsmuddar även inomhus,torgvantar plus handskar ute.Det hjälper lite.

2008-11-26 @ 11:57:21
Postat av: Helena

Är inte julkalendern inspelad i Lund i år till och med??

2008-11-26 @ 16:06:03

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits