+12



När jag var liten brukade vi spendera nån vecka varje sommar i Danmark. Folkvagnsbussen lastades med ungar, tält, korgar med kläder och mat och så åkte vi över för att gå på Legoland och Lejonparken eller åka till Skagen. Jag har många märkliga minnen från dessa resor, de pågick väl mellan att jag var tre och kanske sex år? Ingen aning. Men jag kan tänka mig att alla i familjen har extremt olika minnen av vad vi egentligen gjorde. Föräldrarna kanske tänker att vi kollade på blommor och fåglar mest, vilket vi antagligen också gjorde. Jag har mest minnen av lekplatser på campingar, serietidningar i tältet och mjukiskläder man hade på dagen. Sen har jag ett starkt minne av en strand där en bil hade kört fast i sanden. Vi skulle hjälpa till men så kom en jättehög våg och så blåste det jättemycket. Den där vågen måste ju ha funnits bara inne i mitt eget huvud inser jag i efterhand, eftersom den för mig var typ 20 m hög. Jag minns också smaken av danskt bröd med honung på och hur det lät och luktade när man hoppade ur bilen på färjan. Men vad jag minns med mest förtjusning är taxfree-affären på båten. Vi sparade pengar hela året för att kunna gå loss i denna underbara godisaffär. Godiset hade vi sen hela resan och det gällde att köpa sånt som inte tog slut för snabbt. Kaj köpte jämt sötlakrits. Alla köpte TicTac. Och så fanns burken på bilden ovan. Som vi alla älskade detta godis! Pillorna har liksom ett vaniljpulver runt sig som gör hela godiset extra gött. OCH, igår när vi -efter att ha letat efter tvättställ i fyra olika affärer- kom till Rusta i Svågertorp, vad fanns där på en hylla om inte Fruit drops! Självklart köpte jag en burk. Vad annat kunde jag göra? Har smakat en och det smakar lika mycket gift som man kan tänka sig. Det kommer ta tid att äta dem. Kanske lika lång tid som en semesterresa i Danmark.

Kommentarer:
Postat av: Kristin

Såna köpte vi också jämt, av någon konstig anledning. Såna och Toblerone.

Postat av: Helena

Också min gamla favorit! Har hittat den på Netto här i Lund tidigare också-och ätit upp alla i ett nafs! De går ju liksom inte att låta bli att tugga på. Jag kan hjälpa dig-det är lugnt!

2009-07-10 @ 15:17:45
Postat av: Erika

Vad jag saknar Fruit Drops!!! Min favorit med... älskade det där florsockret på ytan.

2009-07-10 @ 18:41:37
Postat av: Clary

Tack för din berättelse. Jag kommer också ihåg lukten på färjan när vi åkte till Öland för att plocka jordgubbar.Har du fått något från mig via Matilda och Olof?

2009-07-10 @ 22:12:07
Postat av: erika

nej de hade glömt den i bilen.. :) Vi träffade Matilda tidigare ikväll och hon berättade vad det var. Låter härligt, tack på förhand!

2009-07-10 @ 22:34:56
URL: http://erikapik.blogg.se/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits