Summering

Borde väl göra någon form av summering av 00-talet. Synd att jag inte minns ett jota av vad jag har gjort under dessa år. Jag vet ju VAD jag har gjort men NÄR det var är en klurigare fråga. Provar och trevar, får göra ett nytt inlägg om jag kommer på mer.


2000: Nyårsafton i Falsterbo, största raketen nånsin ute vid fyren. Bea var orolig, vi andra tyckte det var festligt. Fyllde 18 och hängde mycket i Malmö hos Bea och Kari. Var på Emmabodafestivalen. Tog körkort en snöig och iskall mörk kväll i december. Reste tre veckor i Namibia som specialarbete i gymnasiet. Var allmänt osäker på mig själv och livet i stort.

2001: Tog studenten och flyttade till Malmö tillsammans med Marika och Martina. Starten på ett antal härliga år fyllda av rostade mackor, KB-kvällar, öl, tv, män, konserter, musik, film, bråk, skratt och studieskulder. <3

2002: Pluggade Litteraturvetenskap och Kulturvetenskap. Träffade Karin, Torbjörn och Tobias och fick ett nytt gäng vid sidan av M&M. Blev en period med mycket lådvin och slagsmål.

2003: Hm.. här sviktar minnet en smula, men jag kan tänka mig att det var ungefär samma som 2002. Spenderade den mesta tiden på KB, ca tre kvällar i veckan. Många förfester och efterfester i kollektivet fem trappor upp. Pluggade Kulturvetenskap i Malmö. Simmade med Elin. Åkte till Emmaboda igen. Spenderade alla pengar på öl, konserter och skivor. Hur jag ens hade råd med mat är en gåta. Nu kom jag på! Bea flyttade till Granada, jag saknade. Åkte dit med Kari och hälsade på.

2004: Nu hände det grejer. Läste c-nivån i Littvet men skrev aldrig klart uppsatsen. Har fortfarande inte gjort den. Bestämde mig för att försöka få sommarjobb i Malmö istället för att bo hemma och jobba på pappersfabriken. Fick jobb direkt på Manpower då jag hade truckkort. Jobbade lite här och lite där tills jag hamnade på Skandia Transport i hamnen (där man installerar saker i nya Toyotabilar, för er som inte känner till det). Älskade det från första stund. Så mycket att jag jobbade kvar när hösten kom. Och vintern. Och våren. Spanade på tjusiga män. Hängde annars fortfarande mest på KB.

2005: Blev ihop med en av de tjusiga männen, nämligen Erik. Hängde mest med honom, bråkade och badade badkar och åt middag mitt i natten. Jag och Helena reste i östeuropa två veckor i juni. Erik började plugga på hösten, jag jobbade kvar på Skandia Tranport. Blev anställd där, sa upp mig från Manpower. Gick en teckenspråkskurs. Flyttade ihop med Erik 13/12. Kollektivet var uppbrutet.

2006: Jag och Erik reste till Kreta och körde motorcykel en vecka. Jag sökte till BIVIL och kom in. Sa upp mig från jobbet och började plugga på hösten. Kände mig inspirerad.

2007: Jobbade extra på Medfak och på stadsbibblan i Lund. Gillade det. Saknade dock Skandia Transport mycket. Jobbade där på sommaren. Kände mig färdig med stället när hösten kom. Jag och Erik körde med Billy-bil till Göteborg på regnig semester. Gick på Liseberg. Cyklade mycket runt Malmö och i omgivningarna. Gick tisdagspromenader med Bea och Martina.

2008: Gick ut BIVIL och var färdig bibliotekarie. Jobbade på stadsbibblan på sommaren. Fick inget jobb på hösten. Simmade, gick på bio, cyklade omkring. Vi skaffade Billy och tjockefeteMöre. Jag, Martina och Juhlia körde till Göteborg och gick på Way out West. Fantastiskt roligt. Fick vikariejobb på två skolor i Lund. Började spela fiol med Helena, Maja och Erika igen. Blev gravid. Blev moster.

2009: Blev tjockare och tjockare. Jag och Torbjörn åkte till Stockholm och hälsade på Karin. Satt och drack kaffe på jobbet för att bli lite piggare. Jobben tog slut i juni. Födde Set i juli. Tappade uppfattningen om tid och verklighet resten av hösten. Var mest hemma och njöt av en liten bebis.

Ja ni hör. 00-talet var årtiondet då jag blev stor. Bildligt och bokstavligt talat. Bästa årtiondet ever. Det finns såklart drösavis med bilder. Hann bara inte lägga in fler innan det blev för sent. Måste sova en skvätt bredvid Set nu.



Kommentarer:
Postat av: Clary

Tack för din berättelse för nu känner jag dej lite mer.Tänk vad mycket som kan hända på 10 år....och vad tror du att det händer sen....

2010-01-07 @ 09:20:15
Postat av: torbjörn

magaad...är det verkligen vi där på emmabodabilden?

2010-01-07 @ 19:06:30
Postat av: Bea

For the record: jag var alltså inte orolig för själva raketen då vid nyåret 2000, utan för att det sprang omkring små små älskade kusiner högst uppe i fyren, på den där utedelen, med det där skrangliga staketet som små barn kan ramla ut ifrån hur lätt som helst. Det hade varit ett trist sätt att inleda det nya decenniet med tyckte jag. Men som tur var blev det ju inte så, och -00-talet blev rätt härligt istället.

Postat av: Kristin

Pssst. Jag testar ett nytt bloggverktyg.

2010-01-07 @ 23:23:43
URL: http://vennjamin.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits