bajschock

 

Så, nu kanske ni undrar. Vad GÖR vi egentligen om dagarna? Bloggen förtäljer inte så mycket nu för tiden. Mest bilder och sånt. Men nu ska jag be att få berätta. En dag, en (kanske) typisk dag, i vårt liv.

 

Det var min tur att sova så jag sov till tio. Vaknade av ett tjut. Det var Set som skrek. Murre hade klöst honom i ansiktet. De hade lekt en lång stund på morgonen och Set hade varit mer och mer hårdhänt. Murre var jättetålmodig men ville till slut inte vara med så han gick ut i köket. Set följde efter honom och bankade på honom med båda händerna och så sa Murre: SLUTA. Fast han sa det med tassen.

 

Set fick då lägga sig och sova förmiddagssov och jag åt frukost i grodan ro. Sen fick han lunch och yada yada, så kom vi iallafall iväg på en promme. Erik var hos Pelle och Sus och byggde ett skjul. Jag och Set gick till Emmaus. På vägen dit gick vi förbi Torbjörns bil som var alldeles trasig. Någon hade slagit sönder en ruta. Det såg hemskt ut. På Emmaus hittade jag ett par skor (behöver till bröllopet vi ska på nästa vecka) i min storlek men tyvärr hade värmen (hoppas jag) gjort att mina fötter var tjocka som båtar. Fick helt enkelt inte på mig dem. Fail. Det blev ett inköp iallafall. En kapsylöppnare i form av en säl. Under alla år vi bott här har vi alltså inte ägt någon kapsylöppnare. Och då har det ändå öppnats EN OCH ANNAN öl, eller så.

 

Sen gick vi vidare till Mobilia. Set fick en banan som han kletade och kladdade med medans jag gick i affärer, mohaha. Till sist kom vi till Folkets park. Tog av blöjan och lät ungen "lufta sig". Det första han gjorde var att leta upp och försöka smaka på alla fimpar som låg på marken. Det var många. Det andra han gjorde var att ställa sig mot staketet och lägga den största KLADDEbajskorven i sitt snart ettåriga liv. Den riktigt gled ner för båda benen och lade sig under båda hans fötter. Det fanns ingen hejd.

 

Jag hade två val. Antingen kunde jag tvätta honom i plaskisen eller kunde jag torka honom med en hopskrynklad servett som låg på botten av min väska. Det fick bli servetten. Det var massor av barn i plaskisen, hade inte sett så bra ut om jag fyllde den med bajs. Han blev sådär ren. Snabbt som attan rullade han sig i gruset som genast fastnade på benen. Nå, nu såg man iallafall inte bajset längre. Jag lekte således att det inte existerade, eftersom jag visste att jag någon gång skulle bli tvungen att sätta honom i vagnen utan byxor.

 

Det tredje han gjorde var att rymma. Han brukar stå vid staketet utan att fatta att han kan krypa igenom det men jag antar att polletten hade ramlat ner för helt plötsligt var han long gone. Han hade satt sig, naken, bajsig och smutsig, mitt i gången där ponnyridningsponnyn går och där alla människor går. Där hade han hittat en liten liten pinne som var HIMLA intressant. Jag hämtade honom men på två röda sekunder hade han hunnit smita tillbaka. Då tog jag honom (med utsträckta armar, långt ifrån min kropp) och satte honom i vagnen och gick hem. Erik fick bada honom.

 

Sen blev han sur som ättika, Set alltså, för klockan hade blivit halv åtta och han hade inte fått någon kvällsmat. Det är så mycket man ska komma ihåg jämt. Dessutom ville han ändå inte ha när han väl fick. Jag tror det är för varmt här. Nyss var det 20 grader ute och 28 inne. Hallå liksom. Och så ringde Bea. Vi hann prata i kanske två minuter innan Set klämde sig i en skåpslucka och gallskrek. Vi la på. Sen ringde vi upp igen och hann prata i säkert tre minuter innan John började skrika för han var hungrig. Och så höll det på. Småbarn alltså. The joy.

 

Så var det med den saken. Nu har jag läst i en bok att kvinnor inte får ha tjockare magar än 80 cm (oberoende av längd). Min är 83. Hej magövningarna, Its you and me from now on. När det är tillräckligt svalt för att jag ska kunna göra dem utan att dö av värmeslag. Och när jag har ätit upp allt taxfreeguttis från Bornholmsfärjan, I just löööv the skolkritors.

 

Världens längsta blogginlägg. Kul för er! God natt.


Kommentarer:
Postat av: Helena

Ja mycket kul för oss! Bajshistorier uppskattas alldeles särskilt, det vet du.

2010-07-16 @ 00:19:54
Postat av: kari

Ja herre gud, det där kletet och kladdet var jag lite oförberedd på, att det skulle vara så mycket av den varan. Egentligen största källan till konflikt i vårt hem faktiskt.

2010-07-16 @ 09:34:44
Postat av: Bea

Sen var John en surputte hela långa natta. Oh the joy...

Postat av: mirijam

"För klockan hade blivit halv åtta och han hade inte fått någon kvällsmat. Det är så mycket man ska komma ihåg jämt"



Du är min favvo-morsa! Jag vill bli som du när jag får kids.

2010-07-17 @ 00:44:50
URL: http://mirijam.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits