om Pou-TA och bajsch

Det går framåt för Bellan. Hon växer och blir starkare. Drar sig upp och vill gärna sitta rakt utan att bli hållen i nacken. Hon ler stoort om man pratar med henne och jollrar gärna tillbaka. En gladbebis denna vecka alltså.

 

Set pratar mer och mer han med. Eftersom jag är för dålig för att skriva upp saker i böcker får jag göra det här så detta är mest för min egen skull. Han härmar ord nästan hela tiden. Ko har tex hetat Muuu i hela hans liv men nu blir det KIIIIIIOOOOO. Han har lärt sig S, tog en jävla tid. Så nu heter han själv Zeeet. Han läspar på alla S så det blir otroligt gulligt. Idag lärde han sig att säga Susanne, det lät ZeeZANN! Farfar är fortfarande AOWA medan farmor är hwa-MO! Det allra sötaste han säger är när han ska visa mig något och säger Titta Mamma! Han säger Kizz och Bajsch (z står för läspande s alltså). Glass är Gaisch. Sedan vi bakade muffins är det hans favoritaktivitet som han gärna vill göra igen. Om jag frågar: Set, vad tycker du att vi ska göra idag?, svarar han: Ko-Ka-Ko-Ke-NA!, vilket betyder baka kaka. Det gäller att vara jäkligt uppmärksam och verkligen tänka ut vad han menar för när jag inte fattar blir han så frustrerad att tårarna sprutar och helst vill han flytta till konfusenbo, eller vad det hette det där huset. För han har fortfarande en hel del egna ord, som att krokodil heter KONENA och att när man slår sig heter BANG-O-BOM-O-DENNA-DÄ och att grävskopa heter GAO och att hjälm heter TITII men glasögon KIKII och annat sånt som är självklart att man fattar om man är ungens mamma.

 

Annars kissar han oftare och oftare i pottan och en gång har det även kommit spontanbajs däri. Imorse kom bajset i blöjan. Då tog han av sig den och lade den prydligt och fint hos Erik i sängen, varpå han klättrade upp och satte sig bredvid min kudde. Naken, endast iklädd bajs. Så att säga. Angenämt halv sju en lördagmorgon. Angenämt.


Kommentarer:
Postat av: Clary

Tack för lägesrapporten. Bella ser ut som att "jaha då år det bara att ta sig upp från golvet och ta reda på allt" /hwa-MO

Postat av: Bea

Min favvo är megadiftongen på "kiiiiiiiooo". Fast sist när jag var hos er sa han först så, men nästa gång blev det "ko". Annars är det fortfarande KABOM! och KABANG! som är de Set-ord jag själv använder oftast. Gött schwung liksom.

2011-06-19 @ 13:19:40
URL: http://beaware.blogg.se/
Postat av: Josefin

sedan jag läst ett Set-inlägg tycker jag rarast är acko-backo-baj Var det självaste Alfons Åberg han kallade så?



Vilka gulliga typer!



"naken - endast iklädd bajs" jag dog av skratt!

2011-06-19 @ 18:03:20

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits